آموزش, بلاگ, قهوه

7 قانون در خرید قهوه و آموزش کامل طرز تهیه آن

طرز تهیه قهوه

مقدمه

طرز تهیه قهوه با پیروی از موارد ساده ای مانند نگهداری درست آن و استفاده از بهترین فیلترها کافه شما را به برندی تبدیل می کند. زیرا رعایت این اصول از تلخی ناخواسته یا طعم زننده قهوه دم شده جلوگیری می کند. همچنین چه بخواهید قهوه را در خانه تهیه کنید و چه بخواهید آن را در کافی شاپ تهیه کنید، باید این قوانین ساده، اما اساسی را سرلوحه کارتان قرار دهید. 

بروفه ، شرکت تولیدی و راه اندازی کافی شاپ ها نیز، در ادامه ی سری آموزش های خود برای تهیه یک فنجان قهوه خوشمزه و دلپذیر، دستور لازم را به صورت کامل ارائه داده است.

در این مقاله می خوانید :

  • طرز تهیه قهوه 
  • طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس
  • طرز تهیه قهوه با دستگاه قطره چکان قهوه
  • 7 قانون طرز تهیه قهوه عالی

طرز تهیه قهوه

برای طرز تهیه قهوه 2 روش معمولی که وجود دارد را در ادامه آن را تشریح کردیم و به سادگی می توان از آن بهره برد.  اما به عنوان یک قاعده کلی باید بدانید که، حدود 15 گرم (1 قاشق غذاخوری سرپر یا انباشته) قهوه آسیاب شده به ازای هر 8 اونس فنجان قهوه را توصیه می کنیم. بنابراین برای 4 فنجان قهوه ، این حدود 60 گرم (4 قاشق غذاخوری) قهوه آسیاب شده است.

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

ابتدا آب را در کتری بجوشانید.

در صورت استفاده از دانه قهوه ، حتما آن را در قوام و اندازه ای شبیه آرد سوخاری خرد کنید (آرد سوخاری کمی زبر است ). البته دقت کنید که از نظر اندازه یکنواخت و بدون درشتی زیاد باشد. سپس آن را در مخزن فرنچ پرس بریزید.

هنگامی که آب بین 90 تا 95 درجه سانتیگراد یا 195 درجه فارنهایت تا 205 درجه فارنهایت است، آن را از روی حرارات بردارید. حدود یک دقیقه پس از خارج کردن از روی حرارت آن را به فرنچ پرس اضافه کنید و آن را با شدت  هم بزنید. زمان دم کشیدن حدود 4 دقیقه است. سپس فرنج را به آرامی غوطه ور کرده و مخزن را از ظرف  جدا کنید.

توجه: اگر قصد نوشیدن فوری قهوه را ندارید ، آن را در پرس فرانسه نگذارید، زیرا ته نشین می شود و تلخی آن زننده است. در عوض ، قهوه را داخل یک کارافه ( carafe) بریزید تا بعداً بتوانید از آن لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه با دستگاه قطره چکان قهوه

در صورت استفاده از دانه های قهوه ، قهوه ها را با قوام یکنواخت مشابه نمک غذای معمولی خرد کنید. قهوه را به یک سبد فیلتر منتقل کنید، سپس آن را در دستگاه قطره چکان قرار دهید. آب تمیز را در پشت دستگاه بریزید (نه بیش از مقدار لازم) و دکمه روشن را فشار دهید. برای جلوگیری از طعم سوخته، به محض اینکه قهوه جوش آمد دستگاه را خاموش کنید.

توجه : دستگاه خود را ماهی یک بار با مخلوط آب و سرکه تمیز کنید تا باقیمانده های جمع شده از بین برود.

7 قانون طرز تهیه قهوه عالی

نکات متعددی برای تهیه بهترین قهوه وجود دارد که از جمله آن می توان به 7 مورد شاخص تر زیر اشاره نمود تا برای تهیه قهوه دالگونا ، قهوه ترک ، اسپرسو ، قهوه فرانسه ، قهوه با قهوه جوش ، قهوه با موکاپات ، کاپوچینو و … از آن های بهره مند شد. بنابراین با دقت مطالب زیر را قوانین زیر را بخاطر بسپارید.

قانون 1: قهوه تازه بخرید

بهترین زمان برای دم کردن قهوه، چند روز بعد از بو دادن آن است. بنابراین داشتن قهوه تازه بدون توضیح اضافه نمایان است. از همین رو پیشنهاد می شود خرید از یک قهوه فروش محلی (خودتان می توانید قهوه را تفت دهید) که مطمئن ترین راه برای دریافت تازه ترین دانه قهوه است را مورد توجه قرار دهید. در خریدِ قهوه فله ای از سوپرمارکت ها که قهوه ها را در ویترین آن هم سرباز، احتیاط کنید. اکسیژن و نور شدید بدترین  آفت برای عطر و طعم دانه های بو داده هستند.

بنابراین تا زمانی که فروشگاه در زمینه فروش قهوه تازه با وجدان عمل نکند ، محل ذخیره سازی با روغن قهوه پوشانده می شوند که باعث تند شدن آنها می شود.

دانه های قهوه که توسط تفت دهنده هایی با آگاهی از کیفیت، بسته بندی می شوند و در کیسه های محکم و سربسته فروخته می شوند، بهتر است.

توصیه متخصصان عطر و طعم

دانه های قهوه باز را همیشه در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. شیشه های کنسرو شیشه ای یا ظروف نگهداری سرامیک با مهر و موم واشر لاستیکی گزینه های خوبی هستند. هرگز قهوه در یخچال قرار ندهید (دانه های تفت داده شده متخلخل است و به راحتی رطوبت و بوی غذا را می گیرد). متخصصان عطر و طعم اکیداً توصیه می کنند که قهوه نباید منجمد شود. سعی کنید قهوه ای که تهیه کردید را در پنج تا نهایتا هفت روز استفاده کنید و در این مدت حتما قهوه را در دمای مطلوب خانه نگهداری کنید.

طرز تهیه قهوه

برای قهوه جوش تان قهوه تازه تهیه کنید

قانون 2: قهوه خوب انتخاب کنید

تفنن در میان نوشندگان قهوه می تواند با دیگران نیز رقابت کند، اما واقعیت این است که دنیای حیرت انگیز طعم قهوه در انتظار هر کسی است که مایل به فعالیتی فراتر از مارک های تجاری انبوه باشد. البته قهوه های ویژه ای که به طور واضح کشور ، منطقه یا املاک مبدا را بیان می کنند پشتوانه یک عمر تجربه چشیدن را دارند. از این محصولات دو نمونه عربیکا ( Arabica ) و روبستا  ( Robusta ) عمده در بازار وجود دارد. قهوه عربیکا به طور گسترده تری تولید می شود و در طعم، طیف وسیع تری دارد و به طور کلی “قهوه عالی” محسوب می شود.

قهوه خالص عربیکا یا روبوستا ؟

به دنبال قهوه خالص عربیکا باشید. گزینه های ارزان قیمت ممکن است حاوی قهوه روبوستا باشد که به دلیل محتوای کافئین بالاتر اما طعم های تندتر، نهایت موجب نارضایتی می شود. همچنین “ناخوشایند” اصطلاحی است که مشتاقان عربیکا معمولاً به در استفاده از قهوه های روبوستا عنوان می کنند. اما قهوه خالص روبوستا نیز می تواند گران قیمت باشد که در تهیه آن اگر دقت کافی داشته باشید از ناخوشایندی آن گله مند نخواهید شد. 

قانون 3. از آب خوب استفاده کنید

مطمئناً هیچ چیز نمی تواند یک قهوه را مثل استفاده از آب شیر با کلر یا طعم های غیر معطر خراب کند و در طرز تهیه قهوه چنین نقشی را ایفا کند. از همین رو است که باریستا های حرفه و حتی قهوه خورهای جدی، از آب معدنی یا در صورت نیاز از دستگاه تصفیه برای به دست آوردن آب مناسب استفاده می کنند. زیرا مواد معدنی موجود در آب خوب ضروری است.

قانون 4. از فیلترهای ارزان قیمت خودداری کنید

به گفته کارشناسان ، در طرز تهیه قهوه فیلترهای کاغذی قهوه با قیمت ارزان کیفیت قهوه را پایین می آورند. بنابراین حداقل به دنبال فیلترهای کاغذ بدون دیوکسین و … باشید تا نتیجه نهایی مطلوب باشد. البته، ممکن است مایل باشید در از فیلتر با روکش طلا با عمر طولانی برای قهوه تان بهره بگیرد که اگر امکانش را دارید، یک گزینه بسیار عالیست. اینها برای ارائه حداکثر عطر و طعم مشهور هستند ، اما اگر قهوه خیلی ریز خرد شود ، ممکن است رسوب باقی بگذارد.

طرز تهیه قهوه

قهوه عالی یعنی مقدار مناسب پودر قهوه و آب با کیفیت

قانون 5. از قهوه صرفه جویی نکنید

معیار استاندارد در طرز تهیه قهوه برای دم کشیدن با قدرت مناسب ، 2 قاشق غذاخوری در هر فنجان 6 اونسی یا حدود 2/3 قاشق غذاخوری در هر فنجان 8 اونسی است. بنابراین ترفندهایی مانند استفاده کمتر از قهوه و آب گرمتر برای پر کردن فنجان های بیشتر ، باعث ایجاد طعم های تلخ می شود. 

قانون 6. مراقب حرارت باشید

آب بیش از حد گرم بافت قهوه را بگونه ای از هم میپاشاند و باعث تلخ تر شدن آن می شود. به تعبیری دیگر آب داغ ترکیباتی را در قهوه استخراج می کند که تلخ تر از حد مطلوب هستند. دمای مناسب آب برای دم کردن 90 الی 95 در جه سانتیگراد یا 195 الی 205 درجه فارنهایت است. همانطور که پیشتر هم گفته شد، حتما تقریباً 1 دقیقه بعد از برداشتن آب از روی حرارت قهوه تان را دم کنید. (اکثر قهوه سازهای مدرن این امر را به طور خودکار تنظیم می کنند.)

پس از دم کشیدن ، انتظار نداشته باشید که قهوه بهترین طعم ها را برای مدت طولانی نگه دارد. گرم شدن مجدد ، جوشیدن یا نگه داشتن طولانی مدت روی حرارت دهنده ، بهترین قهوه را نیز تلخ و بی مزه می کند.

قانون 7. تجهیزات خود را تمیز نگه دارید

برای از بین بردن رسوبات معدنی، هر چند هفته یکبار ظروف و آسیاب های ذخیره سازی را تمیز کنید. حداقل ماهیانه یک محلول قوی از سرکه یا مواد تمیز کننده مخصوص تجهیزات قهوه را برای دستگاه قهوه ساز استفاده کنید تا رسوبات معدنی از بین برود. حتما قبل از استفاده مجدد از دستگاه نیز کاملاً را بشویید تا آثاری از محلول ها پاک کننده در آنها وجود نداشته باشد.

خدمات ما در سایت بروفه

تا اینجای مقاله باید به خوبی دانسته باشید قهوه فرانسه چیست و طرز تهیه آن به چه صورت می باشد. در ادامه به خدمات سایت ما توجه کنید. ما در سایت بروفه خدماتی را برای بهترین شکل میزبانی از مشتریان و مهمانان عرضه می کنیم. از همین رو در زیر چندی از این خدمات را به شما معرفی کرده ایم؛

1_ طراحی لوگوی اختصاصی

با توجه به معنا دار شدن روز به روز برندسازی در کسب و کار ها درخواست هایی از شرکتهای مختلف برای طراحی اکسسوری اختصاصی نیز به تدریج بیشتر شده است. بنابراین با توجه به این درخواست ها، تولیدی بروفه تصمیم به ایجاد لاین جداگانه ای برای طراحی و اجرای لوگو ها شرکت های محترم بر روی بلور و چینی، گرفته است. باید توجه داشته باشید که شما با برند سازی خاص کافی شاپ و ظروف خود می توانید خود را در ذهن و یاد مشتری بیشتر حفظ کنید. ظروفی با برند خاص و شیک، بسیار جذاب تر و دلربا تر از ظروف معمولی می باشند.

2_ تولید و پخش

شرکت بروفه جهت تنظیم بازار و نیاز مشتریان خود اقدام به تهیه و تولید لوگوهای عمومی کرده و با استفاده از ترکیب رنگهای مختلف روی اجناس بلور و چینی توانسته اجناس کاملا به روز و مدرنی تولید کرده تا صاحبان فروشگاههای خرد هم بتوانند از محصولات آماده این تولیدی استفاده نمایند.

شات اسپرسو LG105 صورتی

مناسب سرو اسپرسو سینگل و دبل

3_ کیفیت ساخت

با توجه به نیاز روزافزون بازار به اجناس با کیفیت و خارجی و در عین حال ممنوع شدن واردات کالا در این صنف، تولیدی بروفه با استفاده از رنگها و مواد آلمانی و انگلیسی و تکنیکهای نوین چاپ و رنگ توانسته بالاترین کیفیت و خدمات را با افتخار به شما مشتری های محترم ارائه دهد. شما همچنین می توانید با تماس با سایت ما سفارشتان را آن طور که می خواهید با اجناس و رنگ های دلخواه خود انجام دهید. همچنین کارشناسان ما آماده اند تا به شما پیشنهادات ویژه و مشاوره رایگان ارائه دهند.

کلام بروفه 

کیایی مدیر تولیدی بروفه اذعان دارد که ، برای تهیه قهوه بهترین راه ، ساده ترین راه است. به شرطی که بتوانید تمام مراحل طرز تهیه قهوه را به درستی و با دقت انجام دهید. از تهیه قهوه تا آسیاب آن گرفته تا استفاده از آب مناسب و ظروف مناسب در تهیه آن نقش حیاتی ایفا می کنند. بنابراین با توجه به مواردی که در مقاله گفته شد، خودتان را با این دانش مسلح کنید تا از نوشیدن قهوه تان لذت ببرید. 

همچنین اگر در راستا طرز تهیه قهوه هرگونه سوالی در مورد تهیه قهوه یا تجهیزات آن یا حتی ظروف مخصوص سرو آن داشتید، حتما از طریق راه های ارتباطی با ما در میان بگذارید. ساده ترین راه ارتباطی نیز کامنت است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *