اسپرسو, بلاگ, نوشیدنی

هر آنچه که باید در رابطه با چیستی قهوه ترک بدانید!

مقدمه

قهوه ترک چیست ؟! به ندرت می توان کسانی را یافت که تا به حال قهوه ننوشیده باشد. خیلی از افراد هستند که برای آغاز روزی پر انرژی قهوه را در اولویت خود قرار می دهند. برای کسانی که همیشه نوشیدنی را در اولویت قرار می دهند، قهوه ترک گزینه ای بسیار مناسب و به صرفه است. این قهوه با روش تهیه منحصر به فرد، عطر و طعم بی نظیری دارد.

یک ضرب المثل ترکیه ای درباره قهوه وجود دارد که قهوه بازان آن را زیاد بکار می برند : ” قهوه باید سیاه مثل جهنم ؛ قوی در حد مرگ و شیرین مثل عشق باشه “. اگر شما هم قهوه ترک نوشیده اید ؛ پس درک می کنید که این ضرب المثل به چه دلیل بوجود آمده است !

قهوه ترک چیست ؟

در واقع قهوه ترک روش آماده کردن قهوه می باشد که ریشه در خاورمیانه و به صورتی دقیق در کشور هایی چون ترکیه، یونان و ایران دارد. برای آماده سازی این قهوه برای سرو دانه های قهوه را به صورتی نرم آسیاب می کنیم و سپس آن را با آب و شکر مخلوط کرده و تا مرحله آخر یعنی کف کردن، گرمش می کنیم. برای تهیه قهوه ترک، از وسیله‌ای به نام جاذه یا جذوه (cezve) استفاده می شود. پس از دم کردن قهوه آن را داخل فنجان سرو می‌ شود.

لرد قهوه

قهوه ترک چون هنگام دم شدن، مستقیما در آب حل نمی‌شود، همیشه مقداری ذرات معلق قهوه در فنجان به چشم می‌آید. بنابراین کمی صبر لازم است تا این ذرات معلق در کف فنجان ته نشین شوند که اصطلاحا به آن “لرد قهوه” می‌گویند. همچنین قهوه‌ای که با این روش تهیه می‌شود کافئین بالایی دارد.

قهوه ترک معمولاً به‌صورت تلخ سرو می‌شود، اما می‌توان برای شیرین یا طعم‌دار کردن آن از شکر یا هل نیز استفاده کنیم.

قهوه ترک یا یمن

این قهوه در ایران، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اسلوانی و مجارستان ؛ قهوه ترک نامیده می شود. این سبک دم کردن قهوه برای اولین بار از یمن آمده است. جایی که یک حاکم عثمانی در قرن ۱۶ در یمن مستقر بود و عاشق این قهوه شد و آن را به سلطان سلیمان پادشاه معرفی کرد و از آن پس در استانبول و ترکیه محبوبیت بسیار یافت و سپس به سایر نقاط جهان راه یافت.

انواع قهوه جوش چیست

قهوه ترک در جهان

قهوه ترک امروزه در کشورهای مناطق بالکان و مدیترانه شرقی که زمانی بخشی از امپراطوری عثمانی بوده اند با کمی تفاوت در جزئیات؛ شبیه به روش ترکیه ای تهیه و دم می گردد. اما به دلایل میهن پرستانه و ضد ترکیه ای این کشورها، نام این سبک قهوه در این کشورها چیزی جز ” قهوه ترک ” می باشد.

  • در ارمنستان که در سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ مورد هجوم عثمانی ها قرارگرفته بود، به این قهوه، قهوه ارمنی یا Armenian Coffee  گفته می شود.
  • در بوسنی و سارایوو ، قهوه بوسنیایی یا Bosanska Kafa نامیده می شود.
  • در قبرس نیز که در سال ۱۹۷۴ مورد هجوم ترکیه قرار گرفت، این قهوه ؛ قهوه قبرسی یا kypriakos kafes نامیده می شود.
  • در یونان نیز این قهوه، قهوه یونانی یا elliniko نامیده می شود.

فواید نوشیدن قهوه ترک

به صورت کلی، اگر می خواهید بدانید که قهوه ترک چیست نیاز است از فواید آگاه شوید. به عنوان مثال قهوه ی ترک یکی از قهوه های با کافئین بالا در بین عامه معرفی شده است و از جمله قهوه های سنگین محسوب می گردد. همچنین در ادامه چندین مزیت فوق العاده ی قهوه ترک را با هم می خوانیم.

1#_ بهبود عملکرد ورزشی

کافئینی که در قهوه ترک وجود دارد، یکی از بهترین محرک هایی است که در عملکرد های ذهنی و بدنی نقش آفرینی می کند. تحقیقات انجام گرفته بر روی ۲۰ ورزشکار نشان می‌دهد که: تاثیر قهوه بر ورزش افرادی که قهوه (کافئین) مصرف کرده‌اند در مقایسه با دیگر ورزشکاران، سطح انرژی بالاتر و زمان واکنش سریع‌تری داشته‌اند.

2#_ ترکیبات مفید

به دلیلی که در روش آماده سازی قهوه ترک نیاز است که پودر قهوه به صورت مستقیم در آب دم بکشد، خواص مفید قهوه را به خوبی حفظ می کند. دانه‌های قهوه حاوی اسید کلروژنیک است که مصرف آن برای بدن فواید متعددی دارد. جالب است بدانید هر چه دانه‌های قهوه نرم‌تر آسیاب شود، میزان اسید کلروژنیک موجود در نوشیدنی قهوه خروجی افزایش می‌یاید. پودر مناسب برای دم کردن قهوه ترک هم که کاملا نرم آسیاب می‌شود.

3#_ مقابله با بیماری‌های روانی

محققین با مطالعات زیاد بر روی 29000 نفر عنوان داشته اند که استفاده ی از کافئین تا 27 درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در کهنسالی کاهش می دهد. همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهد، نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سکته‌های مغزی، پارکینسون و زوال عقلی را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

4#_تاثیرات مثبت برای مقابله با برخی بیماری‌ها

نوشیدن چند فنجان قهوه در طول روز، خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف مداوم و البته کنترل شده قهوه ریسک ابتلا به سرطان ریه و سرطان رحم را کم می‌کند.

5#_ اضافه کردن کردن هل خواص قهوه را بیش‌تر می‌کند

سرو قهوه ترک با هل فواید زیادی برای سلامتی دارد. هل حاوی آنتی‌اکسیدان فراوانی است که در بهبود بیماری‌های التهابی و بیماری‌های مزمن کمک شایانی می‌کند.

چگونگی سرو قهوه

تا اینجای مقاله باید به خوبی فهمیده باشید که قهوه ترک چیست و چه فوایدی دارد. در ادامه نیز می خواهیم به شما چگونگی سرو این قهوه را آموزش دهیم.

اگر عاشق قهوه باشید، حتما دقت کردین که هر قهوه را داخل فنجان‌ خاصی سرو می‌کنیم، در واقع هر نوشیدنی قهوه فنجان مخصوص به خودش را داراست، حال چه نوشیدنی گرم باشد چه سرد! اگر قهوه باز قهاری هستید و احتمالا پول زیادی برای خرید دستگاه قهوه ساز و تجهیزاتش خرج کردید تا در خانه خودتان قهوه حرفه‌ای درست کنید، انتظار می رود درباره سرو قهوه هم اطلاعاتی داشته باشید، پس بهتر است انواع فنجان های سرو قهوه را هم دم دست داشته باشید.

خدمات ما در سایت بروفه

ما در سایت بروفه خدماتی را برای هرچه بهتر سرو کردن قهوه خدمت مشتریان خود عرضه می کنیم. از همین رو در زیر چندی از این خدمات را به شما معرفی کرده ایم؛

1_ طراحی لوگوی اختصاصی

با توجه به معنا دار شدن روز به روز برندسازی در کسب و کار ها درخواست هایی از شرکتهای مختلف برای طراحی اکسسوری اختصاصی نیز به تدریج بیشتر شده است. بنابراین با توجه به این درخواست ها، شرکت بروفه تصمیم به ایجاد لاین جداگانه ای برای طراحی و اجرای لوگو ها شرکت های محترم بر روی بلور و چینی، گرفته است.

2_ تولید و پخش

شرکت بروفه جهت تنظیم بازار و نیاز مشتریان خود اقدام به تهیه و تولید لوگوهای عمومی کرده و با استفاده از ترکیب رنگهای مختلف روی اجناس بلور و چینی توانسته اجناس کاملا به روز و مدرنی تولید کرده تا صاحبان فروشگاههای خرد هم بتوانند از محصولات آماده این تولیدی استفاده نمایند.

3_ کیفیت ساخت

با توجه به نیاز روزافزون بازار به اجناس با کیفیت و خارجی و در عین حال ممنوع شدن واردات کالا در این صنف ، تولیدی بروفه با استفاده از رنگها و مواد آلمانی و انگلیسی و تکنیکهای نوین چاپ و رنگ توانسته بالاترین کیفیت و خدمات را با افتخار به شما مشتری های محترم ارائه دهد.

کلام بروفه

ما در مقاله فوق تلاش نمودیم تا شما را با مفهوم قهوه ترک چیست و چندی از مزیت های فوق العاده آن آشنا کنیم. همچنین در این مقاله شما را با خدمات فوق العاده ی سایتمان نیز آشنا کردیم. بنابراین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این خدمات به سایت ما محصولات آن سر بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *