اسپرسو, بلاگ, راهنمای خرید, قهوه, نوشیدنی

آشنایی با انواع کیک بستنی های خوشمزه و پرطرفدار جهان

انواع کیک بستنی

مقدمه

انواعی از دسر‌ها در دنیا وجود دارند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. یکی از آن‌ها کیک بستنی (Ice Cream Cake) است که احتمالا آن را در منوی کافه‌ها و کافی شاپ‌ها دیده اید. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این دسر چگونه روز به روز بهتر شده است تا این که به صورت فراگیر یک دنیا از آن استفاده می‌کند؟! برای این که بدانید کیک بستنی چیست و انواع کیک بستنی ها را بشناسید این نوشته از وب سایت بروفه را تا آخر بخوانید. ما به معرفی 10 نمونه از انواع کیک بستنی‌های پرطرفدار دنیا پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

کیک بستنی چیست

به ترکیبی از کیک و بستنی همراه با هم، مستقل از این که نسبت کیک و بستنی آن با هم چه تفاوتی دارند کیک بستنی (Ice Cream Cake) گفته می‌شود. ترکیب این دو، موجب کاهش میزان سرمای بستنی می‌شود و خوردن کیک و بستنی را خیلی لذت بخش‌تر می‌کند. کیک بستنی می‌تواند از بستنی سخت و یا طبقاتی از بستنی و کیک شکل گرفته باشد و نمای ظاهری آن به صورت یک کیک بزرگ و یکپارچه و یا یک کیک لایه دار باشد.

تاریخچه کیک بستنی

هنوز هم که هنوز است، نام اولین کسی که اولین کیک بستنی را در جهان ساخته است، مشخص نیست. اما قالب بندی شدن بستنی بنا به گفته‌های متفاوت، از 1670 و یا 1700 میلادی در انگلستان، نقش بسیار مهمی در وصلت بستنی و کیک و اتصال این دو به هم داشته است. قالب‌های گفته شده همانند همان اشکالی بودند که در شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و اغلب از قالب‌هایی به شکل میوه جات تشکیل می‌شدند.

کیک بستنی در قرن 19

اما کیک بستنی به صورت رسمی در حدود قرن 19 و در زمان “ملکه ویکتوریا به وجود آمد. در آن زمان، بستنی فقط توسط طبقه‌ی اشراف و به عنوان یک خوردنی لوکس پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنین بستنی در قرن 20 بود که مورد مصرف عمومی قرار گرفت. با گسترش استفاده از بستنی، استفاده از کیک بستنی نیز رواج بیش‌تری پیدا کرد.

اولین کیک‌ بستنی‌ها

اولین کیک‌ بستنی‌ها از بیسکویت و کرم بستنی تهیه شده بودند. بعضی دیگر نیز تاریخ پیدایش این نوع از کیک را به سال‌های 1600 میلادی نسبت داده و جا افتادن آن در بین مردم برخی از کشورها را مربوط به سال 1870 میلادی می‌دانند. جالب است بدانید که تکنیک اولیه ساخت کیک بستنی به صورت لایه لایه ای، سال هاست که ثابت است و همچنان با گذشت مدت‌ها تغییر چندانی نیافته است. امروزه انواع کیک بستنی‌ها در سوپرمارکت‌های بزرگ و فروش‌گاه‌های زنجیره‌ایِ مشهور جهان هم‌چون “Baskin-Robbins, Wendy’s, Dairy Queen, Friendly’s ,Cold Stone Creamery “ در حال عرضه به مشتریان در سراسر دنیا می‌باشد.

انواع کیک بستنی

تاریخچه کیک بستنی

علل افزایش محبوبیت انواع کیک بستنی چیست

در سال‌های اخیر، مصرف کیک بستنی در کشور‌های آمریکایی و شمار عمده‌ای از کشور‌های اروپایی رشد چشمگیری داشته است. این افزایش حتی در فصول سردتر سال و مناطق سردسیری نیز دیده شده است. عوامل زیر در رابطه با استفاده روز افزون کیک بستنی و استقبال جهانی آن موثر اند:

  • حالت ترکیبی این محصول هم برای دوست‌داران کیک و هم برای دوست‌داران بستنی لذت‌بخش و قانع‌کننده است.
  • ساختار این نوع کیک و مواد ترکیبی آن به گونه‌ای است که برای استفاده در جشن تولد، دورهمی‌های فارغ‌التحصیلان، همکاران اداری و نیز استفاده در ایام تعطیل کاربرد مناسبی دارد.
  • تولید غذاها و کیک‌های ترکیبی و خلاقانه، همانند رواج بیش‌‌ از پیش محصولات ترکیبی در سایر زمینه‌های صنعتی، در آشپزی و کیک‌پزی نیز رو به افزایش می‌باشد.

تهیه‌ی انواع کیک بستنی

قدرت مانور در انتخاب، سفارش و یا تهیه‌ی کیک بستنی ، با توجه به ترکیب‌های مختلف آن زیاد است. کیک بستنی‌های ساده، رولتی، شکلاتی، شکلاتی و کارامل، موز، شکلات و بادام زمینی، شکلات با سس کارامل و نارگیل، چوب شور (پرتزل)، تیرامیسو، سس شکلات، اسفنجی، بیسکوییت و کیک بستنی با ژله جزو مشهورترین انواع کیک بستنی‌ها در ایران هستند.

  • سرعت تهیه‌ی کیک بستنی چه در نوع تجاری و چه در نوع خانگی آن، سریع و قابل دسترس مطابق با نیازهای زندگی شهری و جوامع صنعتی است.

انواع کیک بستنی ‌ها در کشور‌های دیگر

همانطور که پیشتر هم گفته شد، کیک بستنی یکی از پرطرفدار‌ترین و محبوب‌ترین دسر‌های دنیای است که در نیمه گرم اول سال با استقبال بالایی رو برو می‌شود. همچنین بالاترین میزان استقبال از کیک بستنی‌ها مربوط به کشور‌های آمریکایی و اروپا است. اما در سال‌های اخیر استرالیایی‌ها و کشور‌های آسیایی نیز استقبال خوبی از این دسر به عمل آورده اند. در آمریکا این نوع از کیک با آگهی‌های تلویزیونی سازندگان مشهوری چون: “carvel” و چندین “برند” دیگر مشهور شد و عمومیت یافت.

انواع کیک بستنی ‌ها رستوران‌های

این کیک در حال حاضر در بیش‌تر رستوران‌های چینی، ژاپنی و اندونزیایی به عنوان یک کیک عمومی سرو می‌گردد. از سوی دیگر، امروزه این نوع از کیک قابلیت جای‌گزین مناسبی برای دیگر کیک‌ها را داراست، به خصوص در فصل گرما! یک کیک بستنی خوب از لحاظ وجهه و ارزش محفلی، هیچ چیز کمتر از یک کیک گران‌قیمت ندارد و در بسیاری از کشورها کیکی وزین و پذیرفته شده به حساب می‌آید.

انواع کیک بستنی

کیک بستنی برای لحظه های خاطره ساز

کیک بستنی سخت 

در کیک بستنی سخت ، لایه‌های بستنی قادرند که تمامی یک کیک را تشکیل دهند و یا تا اندازه‌ای که آب نشود، مابین طبقات مختلف کیک قرار بگیرند.

کیک بستنی  نرم

در کیک بستنی نرم ، برای پوشش کیک از کرم بستنی استفاده می‌شود. همچنین این نوع کیک، میتواند کیک سنتی تزیین شده توسط کرم بستنی و سایر مواد مورد استفاده در صنعت شیرینی‌سازی باشد. متداول‌ترین نوع از این کیک بستنی با سه لایه است که ترتیب آن به شرح زیر می باشد:

  1. یکی از لایه‌های آن از کیک تشکیل می‌شود
  2. لایه‌ بعدی بستنی بوده 
  3. لایه‌ی سوم کیکی است که سطح آن نیز به بستنی آغشته می‌باشد.

طرز تهیه کیک برای انواع کیک بستنی  

کیک برای انواع کیک بستنی نیز، همانند دیگر کیک‌ها به صورت عادی پخت می شود و اگر نیاز باشد به اشکال مختلف جهت سرو زیبا در می آید. و در نهایت در یخچال قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر قسمت بستنی نیز در قالب‌های مخصوص شکل گرفته‌ و سپس با اجزای کیک، تلفیق و یا در کنار هم قرار داده می‌شوند. لایه‌ی بستنی خود تا حدی باعث منجمد شدن دو لایه‌ی کیک نیز می‌شود ولی نه در حدی که در بریدن کیک مشکلی بوجود بیاورد. البته نخستین کیک‌های بستنی از بیسکویت و کرم بستنی تهیه می‌شدند.

محبوب‌ترین کیک بستنی‌های جهان

با وجود این که ذائقه مردم کشور‌های مختلف جهان با هم خیلی متفاوت است، اما انجمن بین‌المللی بستنی (International Ice Cream Association)، آمار چندی از پرطرفدارترین کیک بستنی‌های جهان را اعلام کرده است که به شرح زیر می باشد.

  1. کیک بستنی وانیلی : ۲۹%، مقام اول از نظر میزان مصرف
  2. کیک بستنی شکلاتی : ۸٫۹% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  3. کیک بستنی گردویی (َکره‌ای) : ۵٫۳% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  4. کیک بستنی توت فرنگی : ۵٫۳% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  5. کیک بستنی ناپلی : منسوب به شهر ناپل ایتالیا با ۴٫۲% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  6. کیک بستنی شکلاتی : ۳٫۹% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  7. وانیلی فرانسوی : ۳٫۸% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  8. کیک بستنی بیسکویتی : ۳٫۶% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  9. وانیلی توپی: ۲٫۶% سهم مصرف کیک بستنی دنیا
  10. آجیل و بادام سوخته: ۱٫۷%سهم مصرف کیک بستنی دنیا
انواع کیک بستنی

معرفی انواع کیک بستنی

کلام وب سایت بروفه

در این نوشته از وب سایت بروفه به این موضوع که کیک بستنی چیست و چه سرگذشتی را پشت سر گذاشته است، پرداختیم. همچنین به چندی از مشهورترین و محبوبترین انواع کیک بستنی سری زدیم و آن ها را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد و مطالب آن مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شما بگویید! کدام یک از انواع کیک بستنی را تجربه کرده اید؛!؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *