اسپرسو, بلاگ, راهنمای خرید, نوشیدنی

آشنایی با قهوه روبوستا 2مین قهوه پرطرفدار جهان

قهوه روبوستا چیست

مقدمه

قهوه روبوستا چیست ؟! اگر بخواهیم محبوب‌ترین قهوه ها را در دنیا از بالا به پایین نام ببریم، قطعا قهوه روبوستا یکی از قهوه هایی است که جایگاه بالایی را برای خود اتخاذ کرده است. روبوستا (ROBUSTA COFFEE) دومین و پرطرفدارترین قهوه پس از قهوه‌ی عربیکا در دنیاست. بر طبق داده‌های آماری حدود 40 درصد سرانه مصرف قهوه در دنیا متعلق به قهوه‌ی روبوستا می باشد.

قهوه روبوستا

یک نکته جالب در رابطه با روبوستا و عربیکا این است که این دو قهوه حدود 80 تا 90 درصد کل خرید قهوه دنیا را تشکیل می‌دهند. در نظر بگیرید که ما چیزی نزدیک به 1000 نمونه قهوه با ویژگی های منحصر به فرد در دنیا داریم. پس این داده های آماری بسیار فوق‌العاده بیانگر ارزش این قهوه ها می باشد. از همین رو ما در وب سایت بروفه شما را با انواعی از نوشیدنی های سرد و گرم، دسرها، بستنی‌ها و هر آن‌چیزی که در کافه ها و کافی شاپ ها سرو می‌شود آشنا می کنیم، تا شما نیز از تنوع انتخاب لذت ببرید. پس با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع که واقعا قهوه روبوستا چیست بپردازیم!

تاریخچه قهوه روبوستا چیست

برای اولین بار و در حدود قرن 18م میلادی قهوه روبوستا توسط بلژیکی‌ها کشف شد. نام علمی آن را Coffea canephora گذاشتند. گیاه روبوستا جزو درختان بومی جنگل های استوایی نزدیک دریاچه ویکتوریا در کشور اوگاندا نیز به شمار می رود. این نوع قهوه حدود یک سال بعد برای اولین بار وارد آسیا شد و در کشور هایی که قهوه عربیکا کشت می کردند، پرورش داده شد.

در سال 1869 به علت آفتی که باعث از بین بردن درخت قهوه عربیکا در سریلانکا ، اندونزی و … و مقاوم تر بودن درخت قهوه روبوستا به این نوع آفت ، مزارع قهوه زیر کشت کشور های آسیای جنوب شرقی ، همچون اندونزی ، هند و ویتنام و … به طور کامل به این نوغ قهوه اختصاص یافت.

قهوه روبوستا چیست

هیچ چیز جای یک قهوه‌ی پر خاصیت مانند روبوستا را نمیگیرد

پرورش قهوه روبوستا

گیاه روبوستا گیاهی است بسیار پردوارم و تحمل پذیر در انواع شرایط جوی. گیاه این قهوه در مقابل انواعی از آفات، حشرات، نور و دمای بالا، مقاوم است و شرایط ذکر شده را بسیار خوب تحمل می کند. تنها چیزی که روبوستا به آن خیلی اهمیت می دهد، آب است. یک گیاه روبوستای سرحال گیاهی است که آب کافی در اختیار دارد. همچنین ارتفاع مناسب برای رشد خوب این گیاه، حدود 600 متر یا همان 2000 پا می باشد.

گل گیاه روبوستا

در حالت طبیعی، ارتفاع گیاه روبوستا به ۳۰ پا یا بیشتر میرسد. کشاورزانی که روبوستا پرورش می دهند، ترجیح می دهند که ارتفاع آن نصف این حدود باشد تا به اندازه کافی محصول دهد. گل گیاه روبوستا همانند بسیاری از گیاهان دیگر گلی سفید رنگ است و پس از آن که میوه‌اش رسید به رنگ قرمز پررنگ در می‌آید. در بعضی مناطق، بعد از گل دادن ۶ ماه طول می کشد تا میوه آن ثمر دهد. هر کدام از میوه‌ها که cherry نام دارند، معمولا حاوی 2 عدد دانه قهوه هستند که جزء هسته‌ی میوه محسوب میشوند.

میزان کافئین موجود در قهوه روبوستا

تا این جای مقاله باید به خوبی دانسته باشید که قهوه روبوستا چیست و چگونه و در چه شرایطی رشد می یابد. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به بررسی میزان کافئین موجود در این قهوه بپردازیم. 

در اغلب موارد شما نام قهوه روبوستا و عربیکا را باهم می‌شنوید. اما شما می دانید که این دو قهوه باهم تفاوت هایی دارند. نقطه اصلی در تفاوت روبوستا و عربیکا میزان کافئین موجود در قهوه‌ی آنهاست. هر دانه قهوه روبوستا تا ۲.۷ درصد کافئین دارد. این میزان تقریبا دو برابر کافئینی است که در هر دانه قهوه عربیکا وجود دارد. بنابراین مقدار بالاتر کافئین است که گیاه روبوستا را به چنین گیاه مقاومی تبدیل کرده است. همچنین این کافئین اضافی طعمی تلخ‌تر به روبوستا می دهد که باعث دور شدن آفات از آن می شود. دانه‌های روبوستا خاصیت ضدمیکروبی نیز دارند که بیماری‌های آن را نیز به حداقل می رساند.

ویژگی های دانه قهوه روبوستا چیست

عطر و طعمی که قهوه روبوستا دارد به اندازه‌ی خود گیاه این قهوه قوی نمی باشد. به همین دلیل است که مقدار کمتری از مواد مغذی به گیلاس قهوه می‌رسد. این مورد مستقیما بر روی کیفیت قهوه موثر است. این نوع قهوه تقریبا در اغلب موارد از نوع عربیکا ضعیف تر است زیرا داری قند، اسیدیته و چربی کمتری نسبت به عربیکا می باشد. با این حال به دلیل کافئین بالا و اسید کلروژنیک زیاد دارای طعم تلخ می باشد. بسیاری از طرفداران این قهوه خود عاشق همین طعم تلخ و جا افتاده‌ی این قهوه هستند.

قهوه روبوستا به دلیل کافئین بالایی که دارد یک شات اسپرسو  آن، انرژی تمام روز را برای شما فراهم خواهد نمود.

مزایا و معایب قهوه روبوستا

در این قسمت به ارزیابی این نکته که مزایا و معایب قهوه روبوستا چیست و چه خواصی دارد، بپرداختیم. آگاهی از آن ها خالی از لطف نیست.

1#_ مزایا

  1. کشت آسان
  2. کم چرب
  3. کافئین بالا ( حدود 2.7 درصد در مقابل 1.5 درصد قهوه عربیکا)
  4. هزینه نصف قهوه عربیکا

2#_ معایب

  1. طعم خسته کننده
  2. تلخی بالا
  3. کیفیت پایین.

3#_ خواص قهوه روبوستا

خواص قهوه روبوستا نیز مانند سایر انواع قهوه می باشد. با این تفاوت که به علت وجود کافئین بیشتر باعث هوشیاری بیشتر و افزایش تمرکز قوی تر می شود. همچنین تاثیر بیشتری روی چربی سوزی دارد و باعث بهتر شدن عملکرد فیزیکی بدن می شود.

قهوه روبستا چیست

محصولات تولیدی بروفه ویژه شما.

خدمات ما در سایت بروفه

ما در سایت بروفه خدماتی را برای هرچه بهتر سرو کردن انواع قهوه خدمت مشتریان، عرضه می کنیم. از همین رو در زیر چندی از این خدمات را به شما معرفی کرده ایم؛

1_ طراحی لوگوی اختصاصی

با توجه به معنا دار شدن روز به روز برندسازی در کسب و کار ها درخواست هایی از شرکتهای مختلف برای طراحی اکسسوری اختصاصی نیز به تدریج بیشتر شده است. بنابراین با توجه به این درخواست ها، شرکت بروفه تصمیم به ایجاد لاین جداگانه ای برای طراحی و اجرای لوگو ها شرکت های محترم بر روی بلور و چینی، گرفته است.

2_ تولید و پخش

شرکت بروفه جهت تنظیم بازار و نیاز مشتریان خود اقدام به تهیه و تولید لوگوهای عمومی کرده و با استفاده از ترکیب رنگهای مختلف روی اجناس بلور و چینی توانسته اجناس کاملا به روز و مدرنی تولید کرده تا صاحبان فروشگاههای خرد هم بتوانند از محصولات آماده این تولیدی استفاده نمایند.

3_ کیفیت ساخت

با توجه به نیاز روزافزون بازار به اجناس با کیفیت و خارجی و در عین حال ممنوع شدن واردات کالا در این صنف ، تولیدی بروفه با استفاده از رنگها و مواد آلمانی و انگلیسی و تکنیکهای نوین چاپ و رنگ توانسته بالاترین کیفیت و خدمات را با افتخار به شما مشتری های محترم ارائه دهد.

قهوه روبوستا چیست

باید دریافته باشید که روبوستا چه قهوه‌ی مفید و ارزشمندی میتواند باشید

کلام بروفه

در مقاله فوق شما را با این موضوع که قهوه روبوستا چیست و نکات پیرامون آن آشنا کردیم. وب سایت بروفه همواره در تلاش بوده است تا شما را در رابطه با انواع نوشیدنی های سرد و گرم آشنا کند و همچنین طرز تهیه خانگی آن را نیز خدمت شما ارائه دهد. در مقالات آینده بروفه طرز تهیه صحیح قهوه روبوستا را نیز به شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

امیدواریم از مطالعه مقاله فوق لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *