اسپرسو, بلاگ, راهنمای خرید, نوشیدنی

آشنایی با قهوه عربیکا و 6 تفاوت ویژه آن با قهوه روبوستا

قهوه عربیکا چیست

مقدمه

در ادامه ی آموزش خدمات  قابل ارائه در کافه ها و کافی شاپ ها که شامل نوشیدنی ها گرم ، دسر ها ، کیک ها ، بستنی ، آب میوه و غیر می شود، به پرطرفدارترین قهوه جهان رسیدیم شاید به دلیل تنوع بالای انواع نمونه های قهوه شما در انتخاب هایتان گیج شده اید و نمی دانید که مصرف هر کدام از آن ها چه تاثیری روی روند زندگی شما دارد. در این مقاله به بررسی یکی از پرطرفدارترین قهوه های دنیا یعنی قهوه عربیکا پرداخته ایم.

این که قهوه عربیکا چیست و سرگذشت آن چگونه است و چه تفاوت های عمده ای با قهوه روبوستا دارد، همه و همه مطالبی است که آن ها را در این مقاله پوشش داده ایم. 

قهوه عربیکا چیست

قهوه عربیکا یکی از بهترین نمونه های انواع قهوه است که از دانه های گیاهی به نام عربیکا به دست می‌آید. ریشه عربیکا به جنوب غربی کوهستان‌های اتیوپی برمی‌گردد. همانگونه که گفتیم این قهوه جزو معروف‌ترین قهوه‌های جهان است و %۶۰ یا بیشتر قهوه‌های جهان از دانه‌های عربیکا به دست می‌آید. دومین قهوه معروف جهان روبوستا است که از دانه‌های گیاه کانفورا به دست می‌آید. قهوه روبوستا را در یکی از مقالات قبلی به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم. 

سرگذشت قهوه عربیکا

در دهه ۱۷۰۰، گیاهان قهوه تا “گویان فرانسه”، منطقه ای در آمریکای جنوبی رسیده بودند. در آن روزها از دانه های قهوه محافظت می شد. تولید کنندگان با خوشحالی دانه ها را می فروختند، اما آن ها گیاهان خود را به انحصار شخصی خود در می آوردند. فرماندار گویان فرانسه علاقه ای به فروش هر دانه قهوه به سایر کشورها نداشت. با این حال همسرش نظر دیگری داشت. او عاشق سفیری از برزیل، Francisco de Melo Palheta شد. این که آیا Francisco عاشق او بود یا نه، بسیار جای تامل داشت.

تنها چیزی که می دانیم این است که او توانست زن را متقاعد کند که مقداری دانه قهوه که آن را در یک دسته گل جاسازی کرده بود را به عنوان هدیه به او بدهد. 

قهوه عربیکا در برزیل

از آن جا بود که Francisco دانه های قهوه را با خود به برزیل برد. گیاهانی که از آن دانه ها رشد کردند، آغاز یک صنعت بودند که اکنون بزرگ ترین گیاه در جهان است و به سایر کشورهای آمریکای جنوبی نیز گسترش یافته است. این صنعت که توسط همسر فرماندار به حرکت در آمد، اکنون در اکثر کشورهای جهان گسترش یافته و تولید می شود. هم اکنون قهوه عربیکا برزیل و کشورهای آمریکای جنوبی از با کیفیت ترین انواع این قهوه به شمار می آیند.

قهوه عربیکا چیست

روایتی جالب از سرگذشت قهوه عربیکا

چرا به این قهوه عربیکا می‌گویند؟

در حدود قرن هفتم دانه های قهوه‌ی عربیکا از کشور اتیوپی به کشورهای عربی فرستاده شد. مردم یک قبیله به نام قبیله‌ی امور در اتیوپی دانه‌های قهوه را خرد می کردند و سپس با چربی و روغن مخلوط می‌کردند و از آن به عنوان یک غذای انرژی زا تغذیه می‌کردند. اما با ورود دانه های این قهوه به مناطق عربی قهوه عربیکا متولد شد. گفته شده است که برای اولین بار سربازان عرب زبان این نوشیدنی ها را مصرف کردند و سپس ادعا داشته اند که با مصرف آن می‌توانند ساعت‌ها کار کنند.

از آن زمان به بعد آوازه قهوه در سراسر جهان پیچید. پس از این رویداد نام این قهوه در سراسر جهان به عنوان یک انرژی‌زای فوق‌العاده پیچید. پس ازآنجایی ‌که سربازان عربی این نوشیدنی را کشف کردند، به همین دلیل به آن قهوه عربیکا یا عربی می‌گویند.

قهوه عربیکا کجا پرورش می‌یابد؟

  • کاستاریکا
  • برزیل
  • مکزیک
  • گواتمالا
  • اکوادور
  • کلمبیا
  • اتیوپی
  • بوروندی
  • برزیل
  • روندا
  • هند

کشورهای نام برده شده تنها شمار کمی از کشورهای تولید کننده‌ی این قهوه می‌باشند. برزیل، بزرگ‌ترین تولید کننده قهوه عربیکا در دنیا است.

تفاوت های عمده قهوه روبوستا با قهوه عربیکا چیست

برای این که درک کنید واقعا چرا بعد از قهوه عربیکا قهوه روبوستا در جایگاه دوم برترین قهوه‌های دنیا جای دارد با چندی از تفاوت های بین این دو دقت بفرمایید.

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا برای لحظه هایی که می خواهید دوباره یادآوریش کنید.

1_ کافئین کمتر

کافئین عربیکا نسبت به قهوه روبوستا کمتر است. عربیکا %۱٫۵ و روبوستا %۲٫۷ کافئین دارد. در یک نتیجه کلی هم میتوان گفت که مزه قهوه‌ی روبوستا به دلیل وجود کافئین بیشتر در آن تلخ تر است.

2#_ شکر بیشتر

به طور کلی میتوان گفت که عربیکا دو برابر بیشتر از روبوستا شکر دارد. بیشتر مردم شیرینی را به تلخی ترجیح می‌دهند، شاید به همین دلیل عربیکا طرفداران بیشتری دارد.

3#_ لیپید بیشتر

قهوه عربیکا نسبت به قهوه روبوستا لیپید بیشتری دارد. در قهوه عربیکا حدوداً %۶۰ لیپید (چربی، روغن، موم، ویتامین، هورمون و…) بیشتری وجود دارد.

4#_ محبوبیت بیشتر

عربیکا محبوبیت بیشتری نسبت به روبوستا دارد.%۶۰ تا %۷۵ قهوه جهان از عربیکا تامین می‌شود. روبوستا %۴۰ یا کمتر قهوه جهان را تأمین می‌کند.

5#_ قیمت بیشتر

عربیکا نسبت به روبوستا گران‌تر است. عربیکا به دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که نیاز دارد، کشت سخت‌تری دارد و هر هکتار محصول کمتری نسبت به روبوستا می‌دهد و چون مزه بهتری دارد، متقاضیان بیشتری هم دارد، بنابراین عربیکا گران‌تر است.

6#_ گیاه حساس

عربیکا نسبت به روبوستا حساس‌تر است. گیاه عربیکا در آب‌وهوای معتدل و دمای ۱۵ تا ۲۴ رشد می‌کند، درحالی‌که روبوستا می‌تواند در دماهای بالاتر ۱۸ تا ۳۶ و شرایط آب و هوایی نامناسب رشد کند. همچنین گیاه عربیکا آب‌وهوای مرطوب را دوست دارد ولی روبوستا می‌تواند آب‌وهوای خشک و آفتاب مستقیم را تحمل کند. همچنین محصول دهی گیاه عربیکا طولانی‌تر از روبوستا است، به همین دلیل دانه‌های عربیکا طعم بهتر و جاافتاده‌تری دارند. لازم به ذکر است که، عربیکا بیشتر از روبوستا در معرض آفت قرار می‌گیرد.

۷ خاصیت طلایی  قهوه عربیکا چیست

چند خاصیت قهوه عربیکا را در زیر بیان می‌کنیم. قهوه عربیکا :

  1. سرشار از آنتی‌اکسیدان است.
  2. کافئین دارد که موجب هوشیاری و تمرکز بیشتر می‌شود.
  3. کالری کمتری دارد (بدون شیر و شکر).
  4. کمی ویتامین و مواد معدنی دارد، مانند نیاسین، منیزیوم، ریبوفلاوین، منگنز و پتاسیم.
  5. رطوبت بدن را تأمین می‌کند، چون %۹۵ قهوه عربیکا از آب تشکیل‌شده است.
  6. در محصولات مراقبت پوستی (مرطوب‌کننده، صاف کننده، تغذیه رسانی و سفت کردن) استفاده می‌شود و نتایج خوبی به همراه دارد.
  7. آرامش‌بخش، خوشمزه و یک نوشیدنی گرم است که حسابی حالتان را جا می‌آورد.
قهوه عربیکا چیست

7 خاصیت بسیار مفید قهوه عربیکا

کلام بروفه

در مقاله فوق به بررسی این موضوع که قهوه عربیکا چیست پرداختیم. رویکردی که ما در وب سایت بروفه پیش گرفته ایم این است که شما را به بهترین شکل ممکن با بهترین نمونه های نوشیدنی های سرد و گرم، دسرها، فست فود ها و … آشنا کنیم. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه ها به وب سایت ما بروفه سر بزنید. امیدواریم که از مطالعه مقاله فوق لذت برده باشید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *